Hidratează-te cu pepene!

by “Vă este greu să faceţi faţă căldurii de afară? Bunadispoziţie vă ocoleşte de cîteva zile? Aţi obosit, nu mai aveţi chef de nimic, insomniile nu vă dau pace de mai multe nopţi? Vă este greu să faceţi faţă căldurii de afară? Bunadispoziţie vă ocoleşte de cîteva zile? Aţi obosit, […]
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

“Vă este greu să faceţi faţă căldurii de afară? Bunadispoziţie vă ocoleşte de cîteva zile? Aţi obosit, nu mai aveţi chef de nimic, insomniile nu vă dau pace de mai multe nopţi?

Vă este greu să faceţi faţă căldurii de afară? Bunadispoziţie vă ocoleşte de cîteva zile? Aţi obosit, nu mai aveţi chef de nimic, insomniile nu vă dau pace de mai multe nopţi? Mîncaţi zilnic pepene, pentru a scăpa de asemenea probleme – ne recomandă cercetătorii de la Universitatea Texas (SUA). Potrivit acestora, pepenele roşu conţine un aminoacid – citrulina – care are efect relaxant asupra vaselor sangvine, stimulează capacitatea organismului de a elimina toxinele şi contribuie la sinteza hormonului de creştere. În cazul copiilor, acest hormon influenţează creşterea, în vreme ce la adulţi hormonul de creştere reglează metabolismul şi producerea de grăsimi. Efectul de stimulare a sistemului nervos, de înlăturare a stresului şi insomniei se datorează conţinutului de magneziu şi potasiu.

Vitamine şi minerale

Principalul atu al pepenelui roşu este conţinutul ridicat de apă: 93%-95%. De această apă avem nevoie pentru a trece mai uşor peste zilele cu temperaturi foarte ridicate. “Pepenele nu ar trebui să lipsească de pe masa noastră în zilele de vară, dacă vrem să evităm simptomele deshidratării: setea puternică, urmată de greţuri, vărsături, dureri de cap, crampe musculare, ameţeală, leşin. Prin conţinutul ridicat de apă, pepenele este un fel de apă solidă, care nu doar că previne deshidratarea, ci suplineşte şi pierderile de săruri minerale, eliminate prin transpiraţia excesivă din zilele cu temperaturi ridicate. Vitaminele şi mineralele din miezul de pepene contribuie la reglarea metabolismului în perioadele caniculare”, arată prof. dr Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare. Potolirea setei cu ajutorul pepenelui este de mai lungă durată decît atunci cînd bem rapid o cantitate mare de apă. Aceasta deoarece apa din miezul de pepene este eliberată lent în organism.

Conţinutul ridicat de apă recomandă pepenele şi în afecţiunile renale, în gută. Pepenele are proprietăţi diuretice puternice, iar persoanele cu pietre la rinichi, cistite recidivante, nefrite, pielonefrite pot să mănînce chiar şi 2 kilograme de pepene roşu zilnic. Proprietăţi diuretice are nu numai miezul de pepene, ci şi coaja uscată. Decoctul din coajă de pepene este un diuretic natural, care poate fi folosit tot timpul anului. Pepenele contribuie, de asemenea, la detoxifierea ficatului, atît în cazul afecţiunilor hepatice cronice, cît şi în cazul intoxicaţiilor alimentare sau medicamentoase.

Fibre

Datorită fibrelor pe care le conţine, pepenele roşu este uşor de digerat. Aceste fibre împiedică asimilarea grăsimilor, prevenind ateroscleroza şi creşterea tensiunii arteriale. Potasiul este un alt element care îi conferă pepenelui efect cardioprotector: 100 g pepene roşu conţin 73 mg potasiu. Dieta omului modern este săracă în potasiu, în schimb este foarte bogată în sodiu, ceea ce favorizează apariţia hipertensiunii arteriale. Prin conţinutul de potasiu, pepenele roşu contribuie la buna funcţionare a sistemului cardiovascular. De asemenea, prof. dr Gheorghe Mencinicopschi ne sfătuieşte să mîncăm pepene, dacă avem o dietă bogată în carne, mezeluri, ouă, brînzeturi. Aceste alimente favorizează apariţia hiperacidităţii. Alături de alte fructe, pepenele are efect alcalin, reducînd aciditatea mediului intern al organismului.

Betacaroten

Spre deosebire de pepenele roşu, cel galben are mai puţină apă – 90%. Chiar şi aşa, el are proprietăţi diuretice, laxative, fiind indicat în cazurile de constipaţie, hemoroizi, gută, reumatism. De asemenea, pepenele galben are un conţinut mai mic de glucide decît cel roşu. 100 g pepene galben conţin 5 g glucide, cel roşu – 6,5 g. Pepenele galben excelează însă prin conţinutul ridicat de betacaroten: 2.000 micrograme/100 g faţă de doar 20 micrograme betacaroten la 100 g pepene roşu. Betacarotenul este un antioxidant cu efect fotoprotector. Astfel, o cură cu pepene galben protejează pielea împotriva radiaţiilor ultraviolete, previne îmbătrînirea precoce şi cancerul cutanat. De asemenea, datorită betacarotenului pepenele galben stimulează acuitatea vizuală.

Un alt atu al pepenelui galben este conţinutul de potasiu: 320 mg/100 g, în vreme ce în aceeaşi cantitate de pepene roşu se găsesc 73 mg potasiu. Acest microelement ne ajută să ne concentrăm mai bine şi să asimilăm informaţiile mai uşor. “O singură menţiune trebuie făcută în legătură cu pepenele galben. Acesta se digeră mai greu, de aceea nu trebuie amestecat cu alte fructe sau cu zahăr”, arată prof. dr Gheorghe Mencinicopschi.

SLĂBIRE. 
100 g pepene roşu conţin 30 de calorii, aceeaşi cantitate de pepene galben – 27 de calorii. În curele de slăbire putem să mîncăm la discreţie atît pepene roşu, cît şi galben, ne spune prof. dr Gheorghe Mencinicopschi. Cu o singură condiţie: să nu mîncăm pepenele cu pîine. Dacă alături de felia de pepene punem şi o bucată de pîine, rezultatele vor fi altele, deoarece pîinea este bogată în calorii şi favorizează creşterea în greutate.

MAGNEZIU. 100 g pepene galben furnizează 20 mg magneziu, aceeaşi cantitate de pepene roşu – 11 mg. Datorită magneziului, pepenii combat stresul, stările de anxietate şi nervozitate. Lipsa magneziului din dietă este la originea stărilor de confuzie, a insomniilor, a problemelor de concentrare, a stărilor depresive.

SFAT. Prof. dr Gheorghe Mencinicopschi nu recomandă curele exclusive şi prelungite, bazate numai pe consumul de pepene: “Este bine să mîncăm pepene între mese zilnic, pentru că ne potoleşte setea, dar şi foamea. În acest fel ne menţinem greutatea şi chiar pierdem treptat kilogramele în plus”.

100 g de pepene roşu

Calorii          30
Apă              93%-95%
Glucide         6,5 g
Fibre             0,3 g
Sodiu            14 mg
Potasiu          73 mg
Magneziu       11 mg
Fosfor            8 mg
Calciu            10 mg
Fier                0,2 mg
Vitamina C      7 mg
Betacaroten    20 microg

100 g de pepene galben

Calorii            27
Apă                90%
Glucide            5 g
Fibre               0,9 g
Sodiu              14 mg
Potasiu            320 mg
Magneziu         20 mg
Fosfor             30 mg
Calciu             19 mg
Fier                 0,8 mg
Vitamina C      25 mg
Betacaroten    2000 microg”[1]

SURSE

  1. http://jurnalul.ro/viata-sanatoasa/trup-minte-suflet/hidrateaza-te-cu-pepene-316046.html
  2. Foto: jurnalul.ro
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Despre Sănătate Spirituală

Sănătate Spirituală – Spiritualitate, Medicina Alternativă, Ezoterism și Psihologie.
Contact: office@sanatatespirituala.ro