De câtă mișcare e nevoie ca să te menții sănătos

by “De cata miscare e nevoie ca sa te mentii sanatos Lipsa activitatii fizice este un factor de risc considerabil pentru bolile cardiovasculare, dar si pentru o varietate larga de alte boli cronice, incluzand diabetul zaharat, cancerul de colon, cancerul de san, obezitatea, hipertensiunea, bolile osoase si articulare (osteoporoza si osteoartrita), au demonstrat oamenii de stiinta intr-un […]
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

“De cata miscare e nevoie ca sa te mentii sanatos

Lipsa activitatii fizice este un factor de risc considerabil pentru bolile cardiovasculare, dar si pentru o varietate larga de alte boli cronice, incluzand diabetul zaharat, cancerul de colon, cancerul de san, obezitatea, hipertensiunea, bolile osoase si articulare (osteoporoza si osteoartrita), au demonstrat oamenii de stiinta intr-un studiu publicat in jurnalul Canadian Medical Association.


Studiul cuprinde dovezi incontestabile ca activitatea fizica regulata contribuie la prevenirea mai multor boli cronice si este asociata cu un risc redus de deces prematur. Cercetatorii au aratat ca exista o legatura intre volumul activitatii fizice si starea de sanatate, astfel incat persoanele cele mai active fizic au un risc mai scazut de a dezvolta diverse afectiuni. Cele mai mari imbunatatiri ale starii de sanatate s-au observat atunci cand persoane cu un stil de viata sedentar devin active fizic. Programele de promovare a sanatatii si a activitatii fizice ar trebui sa vizeze persoanele de toate varstele, deoarece riscul bolilor cronice incepe in copilarie si creste odata cu varsta, se mai arata in studiu.

Importante organizatii de sanatate publica, precum Organizatia Mondiala a Sanatatii, Centrele pentru Controlul si Prevenirea Bolilor, Asociatia Americana a Inimii, sunt in consens privind eficienta exercitiilor fizice asupra starii de sanatate si recomanda urmatoarele activitati aerobice: 150 de minute de exercitii de intensitate moderata pe saptamana, cum ar fi mersul pe jos (30 de minute pe zi pe parcursul a cinci zile) sau 75 de minute pe saptamana de exercitii viguroase, cum ar fi alergarea (25 minute pe zi pe parcursul a trei zile).


Sfaturi pentru a-ti impune sa faci miscare

Pentru eficienta este important ca fiecare sesiune de activitati fizice sa dureze cel putin 10 minute pe zi. De exemplu, minutele de exercitii fizice pot fi cumulate astfel:

  • plimbare de 15 minute spre si de la locul de munca timp de 5 zile (5 zile x 30 minute = 150 minute sport moderat)
  • program de alergare luni / miercuri / vineri, 5 km (5 km x 25 minute = 125 minute de sport intensiv)
  • cursa de ciclism de 90 de minute pe saptamana si plimbare dupa masa de seara, cel putin cateva zile pe saptamana (1 x 90 minute = 90 activitate intensiva plus probabil 3 zile x 15 minute = 45 minute activitate fizica moderata)
  • o plimbare lejera de 30 de minute cu bicicleta la inceputul saptamanii, 45 de minute de gimnastica in apa, o scurta plimbare in natura la sfarsitul saptamanii (1 x 30 minute = 30 minute plus 1 x 45 minute = 45 minute plus 1 x 60 minute, total 135 minute sport moderat).

Pentru o mai buna intelegere a tipurilor de exercitii fizice, Serviciul National de Sanatate al Angliei a intocmit o lista cu activitatile „moderate” si „intense”. in ce priveste activitatile anaerobe, OMS si alte organizatii de sanatate recomanda doua zile pe saptamana de „activitate intensiva de tonificare a muschilor”, care include exercitii ce trebuie grupate in seturi si repetate periodic, trei seturi de opt pana la zece repetari fiind un inceput bun.

Dar exista vreo activitate fizica mai buna ca alta? Zelijko Pedisic, cercetator la Universitatea Victoria din Australia, a analizat efectul a sase discipline sportive comune: aerobic, ciclism, fotbal, sporturi cu racheta, alergari si inot, pe un esantion de 80.306 adulti britanici, constatand ca riscul de deces la practicantii de aerobic, ciclism, sport cu racheta, inot, fotbal si jogging a fost redus cu 27%, 15%, 47%, 28%, 18% si, respectiv, cu 13%. Cu toate acestea, cercetatorul atentioneaza ca datele respective nu permit generalizarea efectelor la intreaga populatie.

Un alt studiu, publicat in British Journal of Sports Medicine in 2015, a rezumat datele disponibile privind calitatea sanatatii ca urmare a practicarii a 26 de discipline sportive. Autorii studiului au constatat ca atat joggingul, cat si fotbalul imbunatatesc functia cardiovasculara, capacitatea aeroba, metabolismul, echilibrul si greutatea corporala. Rezultatele privind impactul altor tipuri de sporturi asupra sanatatii au fost neconcludente sau subevaluate. Pe de alta parte, „nu numai conditia fizica beneficiaza de efectele pozitive ale practicarii sportului. Exercitiile fizice contribuie si la mentinerea sanatatii mintale, reprezentand un mecanism important pentru prevenirea depresiei, pentru cresterea stimei de sine”, potrivit sportanddevelopment.org. Persoanele care practica un sport sunt mai putin stresate datorita eliberarii endorfinelor in timpul exercitiilor fizice, isi imbunatatesc relatiile interumane prin dezvoltarea unei capacitati mai mari de socializare si a sentimentului de apartenenta la un grup”, conform unei prezentari din cadrul University of Missouri Health Care.”[1]

SURSE

  1. https://sanatate.bzi.ro/de-cata-miscare-e-nevoie-ca-sa-te-mentii-sanatos-81104
  2. Foto: Internet
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Despre Sănătate Spirituală

Sănătate Spirituală - Spiritualitate, Medicina Alternativă, Ezoterism și Psihologie. Contact: office@sanatatespirituala.ro