9 motive pentru a manca in fiecare saptamana naut

by “Nautul, fasolea ceci, garbanzo sau Bengal gram, sub toate aceste nume sta una dintre cele mai vechi leguminoase, fiind cultivata in Estul Mijlociu inca de acum 7500 de ani. Nautul reprezinta o sursa importanta de proteine, fiind, din acest motiv, un aliment recomandat in cazul unui regim vegetarian. Contine de asemenea cantitati importante […]
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Nautul, fasolea ceci, garbanzo sau Bengal gram, sub toate aceste nume sta una dintre cele mai vechi leguminoase, fiind cultivata in Estul Mijlociu inca de acum 7500 de ani. Nautul reprezinta o sursa importanta de proteine, fiind, din acest motiv, un aliment recomandat in cazul unui regim vegetarian. Contine de asemenea cantitati importante de mangan, cupru, fosfor, zinc, acid folic, vitamina A si fier.

Iata cateva motive pentru care trebuie sa consumi naut:


  1. Nautul are un continut ridicat de antioxidanti. In timp ce contine cantitati mici, insa considerabile de nutrienti antioxidanti precum vitamina C, vitamina E si betacaroten, nautul contine concentratii mai ridicate de fitonutrienti, cu rol antioxidant. Acesti fitonutrienti includ flavonoizi precum quercitina, kemferol si miricetina (regasite in general in straturile exterioare ale fasolei) si acizii fenolici: acidul ferulic, acidul clorogenic, acid cafeic si acidul vanilic (regasite in partea din interior a boabelor de fasole). In functie de tipul boabei de fasole, de culoare si de grosimea stratului exterior, nautul mai contine si cantitati semnificative de antocianine, delfinidina, cianidina si petunidina. Nautul contine si cantitati impresionante de mangan – un antioxidant care joaca un rol cheie in productia de energie a mitocondriei, regasita in majoritatea celulelor. 200 g de naut crud asigura aproape 85% din doza recomandata zilnic de mangan.
  2. Nautul este un aliment bogat in fibre. Nu mai este un secret ca includerea fibrelor in alimentatia zilnica iti va aduce multe beneficii sanatatii, slabitul fiind unul dintre ele. Daca vei consuma alimentele leguminoase precum nautul in mod regulat, cu siguranta vei observa o scadere in greutate mai satisfacatoare decat in cazul in care alegi pur si simplu sa scazi din calorii. Asta ne spune un studiu din martie 2009, publicat in “Journal of Medical Food”. Voluntarii folositi in cadrul acelui studiu care au consumat luguminoase zilnic au reusit sa slabeasca pana la 4 kg in 8 saptamani, depasind rezultatele celor care tineau o dieta stricta din punct de vedere caloric. Doar 200 g de naut iti asigura intreaga doza recomandata zilnic de fibre!
  3. Previne cancerul de colon. Nautul este un aliment pe care cu siguranta iti doresti sa il incluzi in lista pentru sprijinul digestiv, daca vrei sa previi cancerul de colon. 65-75% din continutul de fibre din naut sunt insolubile, iar acest tip de fibre raman nedigerate pana cand ajung in ultimul segment al intestinului gros (colon). Studiile recente au aratat ca fibrele din fasolea garbanzo pot fi metabolizate de bacteriile din colon pentru a produce cantitati relativ ridicate de acizi grasi cu catena scurta, inclusiv acid acetic, propionic si butiric. Acesti acizi grasi ofera combustibil celulelor care alcatuiesc peretele intestinal, mentinandu-le in stare sanatoasa optima. Iar prin acest sprijin pe care il ofera energiei celulare din intestine, prezenta acizilor grasi cu catena scurta face ca nautul sa fie bun pentru preventia problemelor de colon, inclusiv cancerul de colon.
  4. Este o sursa buna de proteine. Alaturi de alte cereale integrale si pseudocereale precum quinoa sau hrisca, nautul ofera cantitati suficiente de proteine comparabile cu cele din lactate, carne sau alte surse animale, insa fara acelasi aport caloric si de grasimi saturate, de cele mai multe ori destul de ridicate. 100 g de naut crud iti ofera 12 g de proteine.
  5. Nautul contine fier si fosfor. Aceasta leguminoasa iti poate imbunatati nivelul energiei datorita continutului de fier. Acest lucru este important in mod deosebit pentru femei, intrucat ele pierd mult fier in perioada menstruatiei, dar si pentru femeile insarcinate, cele care alapteaza si pentru copiii in crestere. Fierul este si o componenta fundamentala a hemoglobinei, care transporta oxigenul de la plamani catre celulele corpului si este o parte din sistemele enzimatice cheie pentru productia energiei si metabolismului. Deficienta de fier se manifesta prin instalarea anemiei. De asemenea, nautul contine si 168 mg de fosfor, care ajuta la sanatatea oaselor si a dintilor.
  6. Nautul regleaza glicemia si are indice glicemic scazut (aproximativ 35). Fibrele solubile din naut stabilizeaza nivelurile glicemiei. Daca suferi de rezistenta la insulina, hipoglicemie sau diabet, nautul poate ajuta la echilibrarea nivelului glicemiei in timp ce iti ofera si o energie constanta, care se elibereaza lent. Faptul ca au un indice glicemic scazut (in functie de tabeluri, intre 28 si 35) se traduce printr-o descompunere si digestie mai lenta a carbohidratilor. Acest lucru este benefic atat pentru controlul apetitului, cat si pentru controlul greutatii. Persoanele care consuma leguminoase au sanse mai scazute de a dezvolta diabet de tip 2, conform unui studiu publicat in “American Journal of Clinical Nutrition”. Studiul a dovedit faptul ca femeile care au consumat alimente bogate in fibre, aveau un risc cu 40% mai scazut de diabet de tip 2, prin comparatie cu femeile care nu consuma leguminoase.
  7. Scade riscul bolilor cardiovasculare si mentine inima sanatoasa. Consumul ridicat de naut poate scadea colesterolul rau (LDL) si colesterolul total. Alimentul contine cantitati semnificative de folati si magneziu. Folatii scad nivelurile aminoacidului homocisteina si intaresc vasele de sange. Studiile au aratat ca nautul scade riscul atacului de cord. Si, desi nautul nu este un aliment gras, el contine totusi cantitati valoroase de acizi grasi polinesaturati, inclusiv acid alfa-linolenic (ALA), acidul gras omega-3 al organismului din care sunt produse toate celelelte surse de omega-3. 200 g de naut contin 70-80mg de ALA si inca 2 grame de alte tipuri de acizi grasi polinesaturati.
  8. Nautul si continutul de saponine. Nautul contine saponine, fitochimicale care scad riscul cancerului de san, protejeaza impotriva osteoporozei si minimizeaza bufeurile din perioada menopauzei. De asemenea, saponinele ajuta si ele la reducerea colesterolului, formand complexe cu acizii biliari si colesterolul, impiedicand ca acestia sa treaca prin intestinul subtire. Saponinele previn oxidarea colesterolului in colon, reducand astfel desigur si riscul aparitiei cancerului de colon, dar si a altor afectiuni ale colonului. In egala masura, saponinele sustin sistemul imunitar.
  9. Nautul te ajuta sa slabesti. Datorita continutului ridicat de fibre si indicelui glicemic scazut, nautul este un aliment pe care trebuie sa il incluzi in dieta ta zilnica. Salatele in care introduci niste naut sunt gustoase si te ajuta sa iti controlezi pofta de mancare. Ba chiar exista si dovezi referitoare la legatura directa dintre naut si apetit. Participantii unui studiu au declarat ca s-au simtit mai satisfacuti de dieta pe care o tineau in momentul in care au introdus nautul in planul alimentar si au consumat si mai putine alimente procesate pe perioada desfasurarii studiului. Se pare ca subiectii au reusit chiar sa simta si o nevoie mai redusa de a manca.”[1]

SURSE

  1. https://sanatate.bzi.ro/9-motive-pentru-a-manca-in-fiecare-saptamana-naut-60518
  2. Foto: sanatate.bzi.ro
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Despre Sănătate Spirituală

Sănătate Spirituală - Spiritualitate, Medicina Alternativă, Ezoterism și Psihologie. Contact: office@sanatatespirituala.ro